محاسبه میزان خنک کاری

اصول خنک کاری

یک کیلوگرم آب، هنگامی که تبخیر شود، همانقدر محیط اطراف خود را خنک می کند، که هفت کیلوگرم یخ به آب تبدیل شود. به عبارت دیگر گرمای نهان تبخیر آب، حدود هفت برابر گرمای نهان ذوب یخ است. این یک واقعیت طبیعی است، که با بکار بردن آن می توان، حجم گسترده ای از هوا را خنک کرد. تنها لازم است که سطح تماس آب را با هوای اطراف بگونه ای زیاد کرد، و این کار را می توان با تبدیل آب معمولی به میلیون ها ، میلیون ذره ریز انجام داد. سیستم های شرکت ابر گستر بسیار موثرتر از روش های سنتی خنک کردن به وسیله تبخیر هستند و این به علت توانایی تولید ذرات فوق العاده ریز آب است.

فرض کنید آب موجود در یک لیوان را در مصاحتی به اندازه یک زمین فوتبال گسترده بکنیم. می توان تصور کرد که این افزایش سطح تماس چگونه باعث تبخیر فوری آب می شود. اکنون این را با روشهای قدیمی افزایش سطح تماس آب و هوا نظیر سطوح مشبک و یا پوشال ها، که افزایش سطح انها بسیار اندک است، مقایسه کنید متوجه خواهید شد که به چه علت است که سیستمهای شرکت ابر گستر حتی در مناطق با آب و هوای شرجی نیز به خوبی محیط را خنک می کنند.

 

با عبور آب تصفیه شده از نازل های واترمیست، ذرات آب بسیار ریز که کوچکتر از 100 میکرون هستند، تولید می شود.

این ذرات ریز آب، به سرعت گرمای هوای موجود در فضا را جذب می کنند و تبخیر می شوند، و به بخار آب (گاز) تبدیل می شوند. حرارتی (گرما)، که برای تبخیر این ذرات استفاده شده ، از محیط (هوای اطراف) حذف می شود، بنابراین هوا خنک می شود.

رطوبت نسبی در واقع میزان رطوبت موجود در هوا نسبت به رطوبتی است که هوا در یک دمای خاص، ظرفیت جذب آن را دارد. رطوبت نسبی، عامل مهمی برای ارزیابی ظرفیت خنک شدن هوا است. هر چقدر رطوبت نسبی کمتر باشد، آب بیشتر می تواند، تبخیر شود و در نتیجه هوا بیشتر می تواند، خنک شود.

سرمایش تبخیری، به طور موثر در بسیاری از مناطق جغرافیایی، حتی مناطق مرطوب، هوا را خنک می کند. این به این دلیل است که، هنگامی که هوا در طی روز به گرم ترین حد خود می رسد، رطوبت نسبی نیز به پایین ترین میزان خود، در طی روز می رسد.

 

مثال: اگر دمای هوا، 32 درجه سانتیگراد باشد، با رطوبت نسبی 30% ، در این صورت حداکثر میزان خنک شدن هوا، 15 درجه سانتیگراد است. به این ترتیب هوا، تا 17 درجه سانتیگراد می تواند، خنک شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *